fredag 20 juli 2012

1000 speciella meter

De flesta av oss har någon gång sprungit 1000 m och de flesta av oss har säkert även tagit tid på den sträckan. Tiden varierar ofta beroende på formen och vilken kupering vi valt att springa i. Världsrekordet på 1000 m är 2:11.96 och världsrekordet på 3000 m är 7:20.67. Idag har jag tagit mig 2100 m och 1000 höjdmeter (Vertical Kilometer) på 52 minuter och 25 sekunder. Nu är inte jag någon världsrekordlöpare (kanske 3000 m på 11.30), men det säger väl ändå lite om vilket typ av tävling detta är. Av min totala tid så kanske jag sprang i 25 s, resterande 52 min kan vi nästan kalla klättring. I denna typ av tävling så är syreupptagningen ml/(kg*min) den begränsande faktorn, så även för mig. Jag önskade att jag vore lite lättare än mina 76 kg på 173 cm. Man brukar även säga att man heller aldrig är starkare än sin svagaste länk. Idag så kändes både ben och flås ok, men vaderna satte helt stopp för en snabbare tid, det var min svagaste länk idag. Toalt sett så var det ändå en positiv upplevelse. Även om man var riktigt trött så är det en helt annan trötthet än när man går sig tom på energi. När du väl pustat ut på toppen så känner man sig ganska ok. Dessutom kändes det lite speciellt att stå där på startlinjen med giganter som Kilian Jornet.

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat Magnus, lycka till på Swiss Alpine. Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lars. Snart är det jobb igen.

      Radera
  2. En hyffsat tumregel som jag sett i Schweiz är att man lägger till 10x de höjdmeter man avverkat + distansen. Det beror ju på vilken man höjd man är på också förstås men som tumregel tycker jag det stämmer rimligt med tiderna man presterar. Jag ska själv försöka klara av K78 nästa lördag. Det blir tufft för en motionär. Svårt med valet av skor tycker jag och om man tex ska tejpa fötterna? Hur klarade du fötterna senast?
    Lycka till nästa lördag, Torbjörn Thufvesson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lycka till själv. Jag hade inga problem med fötterna. Jag tror inte du behöver tejpa fötterna om du springer med ett par skor du är van vid och inte har vrickat dem tidigare. Jag står och väljer mellan Adidas Boston och La Sportiva Vertical K. Det lutar åt de sistnämnda då de är lättast och mycket sköna.

      //Magnus

      Radera
  3. Tack, jag kommer att köra La Sportiva C-Lite. Kanske lite tyngre men kanske också något stabilare. Jag får ta med lite tejp i packningen vid bytet så får vi se...

    SvaraRadera