söndag 22 juli 2012

4 grader under noll...

...på toppen av Piz Boo (3.152 m) ropar speakern ut i högtalarna 30 minuter innan start, men vad gör det, det är klarblå himmel och solen börjar värma. Det fina vädret gör också att man kan köra hela banan för första gången på 4 år, vilket känns bra när man ändå är här för att springa Dolomites SkyRace.

Loppet är 22 km långt och går först 10 km uppför med en total stigning på 1750 höjdmeter och sen 12 km nerför till mål. 1750 höjdmeter på 10 km är tufft. Det motsvarar samtliga backar som jag sprang uppför på Urviks Ultran. Skillnaden är att nu ska de tas på 10 km och inte på 75 km och dessutom i sträck. Efter en lättare joggingtur på 50 min igår kväll så kändes benen ganska pigga när jag stod där i startfållan för att springa iväg klockan 8.30.

De första 6 km slingrade sig uppför mestadels i olika slalombackar. Det var brant men inte mer än att man kunde växla mellan jogg och gång. Jag kände mig ganska pigg och planen var att ta mig till toppen så fräsch som möjligt för att sen kunna springa på lite utför. De sista 4 km till toppen var betydligt tuffare. Underlaget övergick från stig/gräs till berg/sten/grus och det brantade till betydligt. Nu var det inte tal om att jogga så mycket utan bara gå kontrollerat utan att dra på sig mjölksyra. Den sista biten till toppen fick man även ta hjälp av några stålvajrar. Jag nådde toppen på 1:50 (6 km/0:50 och sista 4 km/1:00). Äntligen väntade 12 km nerför.

Nu är det inte så att det är som hemma när man springer nerför utan här är verkligheten något helt annat. Det dröjde nästan 8 km innan det blev lite löpbart. Innan dess så handlade det mest om att inte ramla och skada sig. Brant, bergigt och stenigt är inte något man tränat på och även om man skulle vilja göra det så är det nästan omöjligt, den typen av terräng finns inte i Stockholm, kanske inte i hela Sverige?

Att det fanns de som tränat på denna typ av terräng märktes. Tror att jag blev passerad av nästan ett femtiotal personer nerför, men vad gör det? Jag tog mig helskinnad ner och kom i mål på tiden 3:03.43 vilket gav plac 260 av totalt 649 som kom i mål i herrklassen.

Jag är nöjd med loppet och genomförde det som planerat. Hoppas nu bara att jag återhämtar mig till nästa lopp som går på lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar