torsdag 5 juli 2012

Skotest

De säger att löpning är enkelt, ett par skor, ett par byxor och en tröja, men för mig är det i alla fall inte bara ett par skor. Problemen med mina fötter har gjort att jag nästan aldrig är riktigt nöjd. Sista tiden har jag växlat mellan 12 par, allt för att hitta det par som passar mig och mina fötter bäst. Ena veckan så har jag hittat ett favoritpar och veckan därefter så vill jag nästan kasta samma par.

Igår testade jag 4 par skor under det sista passet. 3 av dem föll bort så jag var ganska säker på vilka 2 par jag skulle ta med mig (ett par var redan klara). Som vanligt inför större tävlingar så infann sig en viss osäkerhet. Det blev till att ge sig ut igen för ett nytt test. Eftersom jag hade vila inplanerad bestämde jag mig för att gå till och från backen samt att gå uppför backen. De skor jag testade var följande: Salomon S-Lab 4, Asics Fuji Racer, Adidas Boston och La Sportiva Vertical K.

Resultat med kommentarer (erfarenhet från tidigare löpning finns även med i detta lilla minitest) :
Tyngsta skon: Salomon S-Lab 4
Lättaste skon: La Sportiva Vertical K
Mest stabil: Salomon S-Lab 4
Minst uppbyggd: La Sportiva Vertical K
Hårdaste sulan: Salomon S-Lab 4
Mest flexibel: La Sportiva Vertical K
Bästa skydd: Salomon S-Lab 4
Bäst grepp: La Sportiva Vertical K
Sitter bäst på foten: Adidas Boston
Spar tid uppför: La Sportiva Vertical K
Säkrast utför: Salomon S-Lab 4
Mest allround: Adidas Boston
Bäst egen erfarenhet av: Adidas Boston
Mest beprövad av andra: Salomon S-Lab 4


Som ni ser så är det inget lätt val, inte för mig i alla fall. Ska jag satsa på en sko som jag tränat mycket med och som jag vet många springer med i traillopp eller ska jag ta en oprövad sko som är den lättaste och som jag vet kommer spara mycket energi åt mig eller ska jag ta en sko som tidigare använts i ultralopp och som jag vet fungerar bra för mina fötter? På lördag kl 05.00 vet jag svaret:-). 





1 kommentar:

  1. Väntar med spänning på en löparberättelse!!!

    SvaraRadera