måndag 9 december 2013

Träna För Vasan

I helgen har jag varit på läger i Orsa Grönklitt. Först och främst som instruktör för Träna För Vasan. I fredags så anslöt 25 förväntansfulla skidåkare för att få tips om skidteknik, vallning, tränings- och näringslära. Självklart även för att få lite skidmil i benen. Grönklitt visade upp sin bästa sida då det dagarna innan kom lite nysnö som gjorde att de kunde öppna mer spår än de 3,7 km som konstsnöslingan erbjuder.

För egen del så blev det 2 pass i helgen, 1.45 resp 2 tim. Hade det inte varit för att klockan tickar och jag "måste" komma igång med skidåkningen så hade jag inte tränat. Kroppen är inte 100 kry. Strax efter att jag landade på svensk mark förra helgen så fick jag riktigt ont i halsen igen. Det satt i fram till i torsdags. Jag är fortfarande väldigt rosslig och slemmig på nätterna. Rent fysiskt så ska jag förhoppningsvis hinna komma i form till VM. Jag har tränat förhållandevis bra i sommar och höst. Får jag bara vara frisk ett par veckor och träna lagom så kommer jag tillbaka fysiskt. Dessvärre så är det inte bara den fysiska statusen som avgör. Tekniken är nästan minst lika viktig. Det är därför jag chansade i helgen. För att utveckla tekniken så krävs det mycket skidåkning på snö. Det gäller att passa på!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar