tisdag 17 mars 2015

Övervikt

Igår morse så vägde jag in mig på 78,5 kg. REKORD! Per definition så är jag nu en person som lider av övervikt, dvs, jag har ett BMI på över 26. Nu kanske det inte är det bästa måttet på ohälsosam övervikt eftersom det inte tar hänsyn till muskelmassa, men ändå. Ska jag vara i mitt livs form i februari nästa år och ta medalj så kan mitt för dagen osunda leverne inte fortsätta.

När det gäller träning så har motivationen alltid funnits där, hade jag inte haft en kropp som är skör som porslin så hade jag nog tränat ihjäl mig vid det här laget.

När det gäller kost och sömn så är det precis tvärtom. Jag har försökt 100-tals gånger att ta tag i detta, men motivationen har aldrig funnits där över tiden. Det är inte säkert att den finns där nu heller, men jag ska göra ett allvarligt försök, igen!

Jag vet det mesta om kost, näringsintag och diverse kända och okända dieter. Jag vet hur elitidrottare äter i alla deras olika grenar. Jag vet hur olika kulturer och regioner äter. Jag ska inte kopiera någon/något utan ta lite av varje, sådant som jag tror på och som jag vet att min kropp mår bra av. Jag ska göra det enkelt, jag ska äta nyttigt, hälsosamt och varierat, men jag ska framförallt utesluta allt skräp. Nu säger säkert någon att det inte håller i längden att förbjuda något utan att det är bättre att begränsa. Jag lovar, jag har provat allt och för mig så finns det inget alternativ. Jag måste förbjuda, det har alltid hållit längre då jämfört med de tillfällen jag valt att bara begränsa.

När det gäller sömnen så lär jag aldrig få in de timmar som eliten får. 9-10 tim eller som i vissa fall 13-14 tim är bara till för de professionella. Jag ska försöka att sträva efter de magiska 8 tim per natt och det kommer att vara nog så svårt, kanske omöjligt med tanke på det stressiga ekorrhjul man springer i. Oavsett hur många det blir så måste det bli fler än idag. Idag är det en katastrof. Det bästa är dock att jag redan idag kastar bort 15 tim i veckan i onödan framför tv:n under sena småtimmar. Några av dessa ska jag lätt kunna konvertera till sömn.

Håll tummarna, nu kör vi. Igen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar