tisdag 17 februari 2015

Genväg lika med senväg

För en månad sedan var det DM helg i Stockholm. Jag ställde upp för att jag ville få ett besked var jag stod. Jag blev positivt överraskad. Sen dess har det rullat på bra med träningen, så pass bra att jag blev lite sugen på att åka klubbens egna tävling, Värmdöloppet, samt Stockholm Ski Marathon, som båda blev flyttade på grund av snöbrist.

När det känns bra så blir man ännu mer motiverad. Motiverad att göra det där lilla extra för att vara i form när man väl står där på startlinjen. Knappt om tid och med liten möjlighet att åka skidor på kvällarna så fick det bli några hårda pass på löpbandet.

Problemet när man behöver komma i form på kort tid är att man måste chansa och ta en genväg i träningen, man måste ligga på gränsen för vad kroppen klarar av. Än värre blir det i dessa tider då många omkring en är sjuka. Nästan lite som väntat klarade inte kroppen belastningen utan jag drog på mig en lättare förkylning. Ingen tävling alltså!

Som tur var gick det över snabbt, så efter sex dagar var jag tillbaka igen. Bra eller dåligt, men det kändes faktiskt ganska bra redan på första passet. Detta gjorde att jag trappade upp lite snabbare än vad jag brukar göra. Jag höll igen på intensiteten, men var istället ute lite längre. Kroppen svarade på varje pass så ganska snabbt blev jag sugen på att testa den i tävling igen. Bessemerloppet låg bra till i tiden och jag har åkt det loppet förr.

Då kroppen svarade på varje pass så ville jag återigen försöka få till en liten kortare formtopp. Samma visa igen. Även om jag bara har kört mängd senaste tiden, så har jag chansat, försökt ta en genväg till formen och tyvärr igen gått över gränsen. I natt vaknade jag upp med halsont och täppt näsa. Så söndagens tävling är alltså bara att lägga åt sidan!

Nu är det tveksamt om jag gör några fler försök. För ska jag slippa att ta några fler genvägar så behöver jag lägga en ordentlig grund till nästa vinter efter tre somrar utan skidträning. Jag vill ha stort utrymme att planera min form och få den lagom i tid till Finland.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar