torsdag 12 april 2012

Årets första submaxtest

Jag har under alla år haft för vana att köra ett testlopp ganska tidigt på säsongen, även om kroppen fysiskt och mentalt inte är redo för det. Jag vill ha en värdemätare, något att utgå ifrån, så att jag vet att den träning jag lägger ner ger resulat. Det är skönt att få de svaren regelbundet under försäsongen, väntar man till tävlingssäsongen så kan det vara för sent att justera träningen. Dock kommer jag inte köra så många test i år eftersom jag ska köra lite längre och lugnare tävlingar.

Lite oplanerat så genomfördes årets första löptest idag, det brukar oftast bli så för mig, ibland kör jag på när det känns bra, men ibland även när det känns tungt, bara för att jag då är så förbannad på formen.

Gröna milen i Ursvik (knappt 10 km) avverkades på 43.38 i submaxfart, vilket innebar att jag försökte ligga på en puls mellan 85-90 % av  max, körde utan pulsmätare idag, men jag har gjort detta så många gånger så jag tror att jag träffade rätt bra. Är nöjd med resultatet, tror jag som bäst har haft 41.33 (maxtest för två år sen).  


2 kommentarer:

  1. Jaha, det här var ju tråkigt att du inte vill staka längre. Dock, springa långt och länge är ju lite min grej också (absolut inte kort och snabbt), kanske vi ses på någon bergsmara. Träna hårt!

    //Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra, nu är det slut med stakningen för ett tag, blir inga rullskidor i år, men man vet aldrig, blir det en bra vinter så kanske jag ändå dyker upp på något långlopp, är i Lugntets terräng och spinger ibland, kanske slår dig en signal om du vill följa med på ett långpass. Tack för inlägget.

      //Magnus

      Radera