söndag 15 april 2012

Känsla för fart

Efter 1000-tals kvalitetspass under åren så har man fått en hygglig känsla för att hålla rätt fart på intervallpassen. Jag lärde mig tidigt att man skulle försöka köra varje intervall i samma fart och om man hade krafter kvar så kunde man gasa på max på den sista. Jag har hållit fast vid det under alla år. Det har fungerat för mig. Jag orkar oftast fullfölja passet som planerat, jag får den efftekt jag är ute efter och jag blir inte fullt så sliten som de gånger jag kör för hårt i början. Jag är även noga med att inte gå för hårt den första minuten och heller inte dra på mig för mycket mjölksyra på slutet. Vill jag sätta större press på hjärtat, vilken ofta är syftet med dessa pass, så kortar jag bara ner tiden på vilan mellan intervallerna. Under de flesta passen så ligger intervalltiden mellan 4 till 8 min.

Idag sprang jag 4 intervaller på en kuperad slinga i Liljansskogen utan pulsklocka, planen var att ligga på ca 90 % av maxpuls, 90 sek vila mellan varje intervall, följande tider noterades:
- 6.51.0
- 6.49.4
- 6.49.2
- 6.49.4

Två tiondels skillnad på de tre sista intervallerna på nästan 7 min löpning, inte så illa:-), men man har ju övat länge också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar