söndag 22 april 2012

Säsongens första träningsblock

I helgen har jag kört säsongens första specifika blockträning. Blockträning är något jag använt mig av under många år och som jag tycker att jag fått bra utdelning av i träningen. Det är något jag kan rekommendera er som har begränsat med tid att lägga ner på träningen (gäller nog de flesta av oss). Det handlar kort och gott om att belasta kroppen mer än vad man gör i normala fall, det kan bl.a handla om mängd, intensitet eller någon gren du vill utveckla. I mitt fall har jag i helgen velat fokusera på längden på passen och på låren, både vad gäller uppförs- och nerförslöpning. Nedan följer en summering av vad jag tränat i helgen:

Fre- Löpning 2.25 tim, lugn fart på asfalt utan dricka, pigg hela passet.

Lö- Löpning 3.30 tim, upp- och nerför Kungsbergets slalombacke, det finns en asfalterad väg som slingrar sig uppför, men tyvärr så var det mycket snö kvar, 2-3 dm på sina ställen. Tanken var att jag skulle fokusera på utförslöpning så jag började gå med stavar uppför de två första vändorna, men då jag kände mig pigg så sprang jag de fyra sista, totalt alltså 6 ggr till toppen, totalt 1350 höjdmeter och 26 km.

Sö- Löpning 2.40 tim, upp- och nerför Abborrbacken på Lidingöspåret, hade 2 gps-klockor med mig, Polar visade 26 km och Garmin 25.63 km, total stigning 1593 meter på Garminklockan (frågetecken kring detta då toppen av backen ligger på 48 möh). Sprang 25 ggr upp och ner, totalt 26 km

Efter dessa tre långpass känner jag mig nöjd, inte bara för att jag genomfört dem, utan även för att det har känts så pass bra. Och så lite bilder:

 Sista biten mot toppen

 Dricka på kylning

 Solen lyckades titta fram på sista turen upp

Många som bävar för denna i september

Äntligen uppe

1 kommentar:

  1. Vilken härlig helg du verkar ha haft! För mig o Maria blev det ett lerigt men riktigt bra Spring Cross, formen känns lite på gång..
    Kan informera att jag nu är anmäld till maratonklassen på Mountain man! Har bokat in mig på samma flyg som dig ner, kommer bli kanonbra!

    SvaraRadera