måndag 26 augusti 2013

Kombipass

Oavsett idrott så krävs det specifika pass för den eller de tävlingar du ska köra. Olika idrotter och olika tävlingar kräver olika egenskaper för att prestera på topp. En viktig egenskap för att åka långlopp på skidor är att klara av tiden. Att kroppen är van att jobba hårt och länge.

De riktigt långa passen kan man inte köra för ofta. Speciellt inte om man kör dem med en snabbare avslutning nära tävlingsfart. Ett sätt att köra dessa pass, särskilt i början av säsongen, är att dela upp passet och köra flera grenar samt att verkligen hålla nere farten. Det är precis vad jag gjorde i helgen.

Då körde jag årets första kombipass. Långt, flera grenar, ingen särskild belastning och hela passet i lugn fart. Allt enligt skolboken. Senare i höst kommer jag försöka ha liknande pass, men då kommer jag avsluta med det jag ska vara bäst på, stakning. I helgen såg passet ut så här:

Rullskidor fritt: 2.15 tim (Eagle träningshjul)
Rullskidor klassiskt: 1.45 tim inkl 5 impulser (Swenor 4:or, mest stakning)
Myrlöpning m stavar: 1.30 tim

Totalt 5.30 tim effektivt. 5-10 min mellan varje gren för att byta utrustning och stoppa i sig lite energi. Kändes kanonbra. Inte alls sliten efteråt. Hopp om vintersäsongen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar