måndag 24 februari 2014

Alla vägar bär till Rom

Det har funnits några undantag, men historiskt så har de flesta uthållighetsidrottare ätit en kost med mycket kolhydrater. Normalt har fördelningen varit 65-70 % kolhydrater och 10-15 % fett respektive protein. Ännu idag så äter många idrottare en kolhydratrik kost. Skillnaden är att de är mycket mer noggranna med kvalitén i maten (nyttiga fetter och mer protein än tidigare). Undantagen från en kolhydratrik kost har också blivit fler. Framförallt inom de idrotter med långa tävlingstider. Främst triathlon och ultralöpning. Där ser vi många som går på en helt annan fördelningen av energin.

För de som vill tävla på lite längre distanser (maraton och uppåt) så kan man säga att det idag finns två vägar att gå (om man tittar på eliten). Antingen så går du den traditionella vägen och äter en kost med mycket kolhydrater eller annars gör du precis tvärtom. Du utesluter kolhydrater nästan helt. Äter mycket fett och lagom med proteiner, LCHF.

Jag har inte bestämt mig vilken väg jag ska gå. Jag har alltid ätit en kost med mycket kolhydrater och jag tror fortfarande att den är överlägsen för de flesta idrottare. Det flesta tränar och tävlar på kortare distanser och har då oftare en högre intensitet och då krävs det mer kolhydrater. Däremot när vi kommer upp på de långa tävlingarna så finns det idag för många exempel på de som lyckats utan kolhdydrater för att jag inte ska vara nyfiken på att testa det. De har ställt om kroppen till att enbart använda fett som bränsle. De verkar kunna klara sig på mindre energi under loppen och de verkar även klara sig bättre från den berömda "väggen".

Just nu får detta beslut vänta. Jag fokuserar nu som mest på att gå ner i vikt och komma igång med löpningen. Även om jag vet hur jag långsiktigt ska tappa kilon så är jag för nyfiken på att testa gränser. Jag kommer göra det även nu när det gäller kosten. Som ett exempel i veckan när jag levde på ett äpple i 36 tim.

I morse vägde jag 72 kg efter två ätardagar med 8500 kcal. I torsdags vägde jag 70,2 kg med helt tomma depåer. Jag började för 3 veckor sen på strax under 78 kg. Det går åt rätt håll och det går bra!

Några studier:
Tarahumara
Kenya
Etiopien

Kolhydrater

Kolhydrater

Kolhydrater

Kolhydrater


Fett

Fett

Fett




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar