söndag 2 februari 2014

Time Out

Nu blir det skiduppehåll. Det har varit bestämt sen länge. Huvudmålet har hela tiden varit UTMB. Ändå hade jag hoppats kunna prestera under veteran-VM. Fram till i mitten av november så har känslan inombords varit bra. Sen kom första passet på snö i Torsby och det var ingen bra känsla. Sen kom 4 v träningsuppehåll pga av sjukdom. Sen har det bara varit kämpigt. Visserligen har jag haft några bra pass sen dess, med de flesta pass har varit tunga. Tittar jag ännu längre tillbaka så förstår jag även att det har varit för lite rullskidor och för lite stakning.

Nu är detta kanske bara en massa ursäkter (förklaringar) och oavsett så smärtar det att erkänna, jag är inte bättre!

Idag har jag fixat skidorna och ställt ner dem i källaren. Nu ska jag sova och äta bra. Ta tag i vikten och börja springa så sakteliga. UTMB bör vara en tillräcklig motivationsfaktor för kunna lägga veteran-VM bakom mig!

Hur gick det då?
25/1 - 15 km K, nedkortad från 30 km pga lite snö så blev detta ett rent staklopp, många åkte ovallat, inte jag, det var nollan och snöfall, svårt att få till skidorna, jag hade ifrysningar och det  gick mycket tungt, var även årets första lopp och jag behöver alltid några för att komma i form, slutade 15:e.

27/1 - 10 km K, nu en tuffare bana, framförallt första 2 km, samma före och svårt med skidorna, fortfarande samma dåliga form, stressade i min åkning och var stum tidigt, återhämtade mig aldrig under de lätta partierna och hade heller ingen kraft i stakningen, slutade 9.a.

30/1 - 45 km K, äntligen ett kallt och fint vinterföre, 3 varv på en 15 km slinga, samma stigning som på 10 km förutom att de hade tagit bort sista öglan, öppnade lugnt och åkte kontrollerat, kroppen kändes bättre redan på uppvärmning, hade tyvärr ingen dricka med mig och fick i mig 5 dl på de fasta stationerna, inte mycket med tanke på åktiden som var 2.29 tim, orkade ändå grisa på, snittpuls på 92 % säger det mesta, slutade 7:a.

Kompletta resultat


Lite snö innan tävlingarna

Första dagen på plats

deppigt efter första loppet

50 cm föll de första dagarna

andra dagens tävlingar

försökte ladda

som det ska vara

riktigt skidåkning?

dagen innan avslutningen

kvällen innan sista loppet

500 m kvar på veckans sista lopp


vinterförvaring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar