söndag 2 mars 2014

Vikten får bli min räddning

Jag har alltid sagt att man generellt sett kan skriva en resultatlista utifrån hur mycket/hårt man har tränat. Det stämmer i de flesta idrotterna. Även om det alltid finns några undantag. Jag tror att det finns betydligt fler undantag inom löpning jämfört med exempelvis längdskidåkning. En faktor, förutom träning, som är avgörande i löpning är vikten. Jag hoppas att  vikten ska vara på min sida och att jag då blir ett undantag till träningsregeln. För om det inte blir så, ja, då är jag illa ute...

Jag fick ett sms från en person som jag har förhoppning om att springa Stockholm Marathon med (samma tid). Han skrev att han sprungit ett långpass på 30 km med en snittfart på 4.04 min/km. Veckans mängd hade uppgått till 120 km.

I lördags gick Transgrancanaria. Årets andra lopp i Ultra-Trail World Tour. Ryan Sandes vann och Timothy Olson kom trea. Lyssnade på en intervju med Timothy innan loppet, där han sa att han sprungit +4 tim varannan dag som förberedelse för detta lopp. Jag kan bara säga att det är något mina fötter aldrig kommer att klara av, någonsin!

Just nu har jag kommit igång bra med löpningen. Denna vecka så fick jag ihop 42 km. Det är rekord för mig under det senaste halvåret. Lägg då till att ingen kilometer gick fortare än 5 min/km. Mina löppass utomhus i vinter har i  snitt varit på ca 40 min och i en fart av ca 6 min/km.

Hur jag än vänder o vrider på detta så är det bara vikten som kan rädda mig från att inte bli hjälplöst efter. Det är därför jag kommer fortsätta att tappa kilon utan sunt förnuft. Jag är övertygad om jag kommer att springa fortare med 50 km/v och lätt kropp jämfört med 100 km/v och en tung kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar