lördag 31 maj 2014

Redo

Att läsa böcker (skönlitteratur) var en gång i tiden det tråkigaste man kunde göra. Fram till jag var 35 år fyllda så hade jag kanske läst (tvingad i skolan) en handfull böcker. Det har även funnits en kort period (sista året på gymnasiet) där inte ens tvång räckte. Jag minns att jag vägrade läsa ett skönlitterärt verk av en författare jag inte längre minns namnet på. Det resulterade att jag fick betyg 1 i Svensk litteraturhistoria.

I dag läser jag böcker nästan varje dag. För tillfället har jag lagt deckarböckerna åt sidan och läser Scott Jureks bok "Ät och Spring". Jag har tidigare läst samma bok på engelska (eat and run), men eftersom min engelska är "sådär" så läser jag den en gång till, nu på svenska.

På sidan 164 skriver han "att genomföra ett lopp över 80 km kräver upp till tre timmars träning om dagen". Med det i åtanke så kommer jag aldrig att vara redo för något av mina lopp. Jag har aldrig tränat 3 tim per dag och framförallt inte löpning. Som jag skrivit tidigare så kommer jag sällan över 5 mil löpning per vecka.

Så vad ligger egentligen i begreppet redo? Läste i veckan att Therese Ahlshammar gör sin första tävling på ett och ett halvt år och att hon hoppas vara redo till OS i Rio. För min del handlar det om att vara redo att ta mig runt UTMB. Olika ambitioner, olika innerbörd men samma betydelse.

Hur långt ifrån redo är jag? Just nu har jag kommit så långt i träningen att jag är redo för regelbunden löpning. I tisdags sprang jag 10 km i sträck (för andra gången, den första var i söndags) och igår sprang jag 16 km i sträck.  För varje pass jag sprungit så har jag känt mindre och mindre, i går nästan ingenting.

JAG ÄR REDO...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar