onsdag 20 februari 2013

De viktiga testerna

Den här veckan har jag kört säsongens första tester. Det är knappt 2 månader tidigare än förra året. Att de blev gjorda så här tidigt är nog mer en slump. Oavsett vilket så är de ett viktigt inslag i min träning och det är även viktigt att de görs i början av säsongen. Syftet med dem (vilket jag skrivit om tidigare) är att de ska följa dig under säsongen och vara en värdemätare för din utveckling. Om testerna inte visar bättre resultat under säsongen så är det oftast något fel i din träning.

I måndags så körde jag tröskelintervaller utomhus, 5 ggr 1000 m med 2 min joggvila mellan. De gick på 4.00/3.53/3.43/3.43/3.49. I tisdags blev det 10 km på löpbandet i 4.15 fart och idag körde jag 2 st progressiva backökningar. Den första i 5.30 fart och där jag ökade lutningen 1 % på bandet varannan min tills det tog emot ordentligt (runt 90 % av max). Det blev 10 ökningar upp till 10 % lutning och totalt 20 min. Efter 5 min jogg så körde jag med samma princip men i 5.00 fart och ökning varje min. Det blev även där 10 ökningar upp till 10 % lutning och totalt 10 min. Ansträngning på den sista var något högre (runt 95 % av max).

Nu blir det lugna löppass resten av veckan och förhoppningsvis ska jag både hinna titta på och åka lite skidor själv. Än har våren inte kommit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar