lördag 9 februari 2013

Hälften borta

Förkylningar är ett gissel för alla idrottare. Speciellt om de kommer under tävlingssäsongen och speciellt om det blir fler som avlöser varandra. En enstaka lättare förkylning gör oftast inget, det kan ibland bara vara bra. Har du svårt att ta återhämtningsperioder i träningen så kommer du ofta tillbaka piggare och med mer överskott efter en lättare förkylning. Däremot så tar en influensaperiod mycket mer på kroppen och hamnar du i en period med tätt återkommande förkylningar så märker du snabbt att formen och grundträning försvinner. Där är jag nu.

Jag gick in i höstens träning med en sliten kropp. De långa löptävlingarna tog på krafterna. Jag var mottaglig och hade sammanlagt fem små förkylningar under hösten. Från december månad så fick jag träna bra utan avbrott, mestadels skidor. Helgen innan Stockholm Ski Marathon var jag sjuk i fem dagar. Sen fick jag vara frisk i tolv dagar och kunde då köra fem stycken tävlingar. I måndags var det så dags igen och då med större kraft än tidigare. Rejäl förkylning som toppades med hög feber i går kväll. Idag känner jag mig lite piggare men jag är fortfarande i dåligt skick. Planen att avsluta skidsäsongen med Bessemerloppet nästa helg ser mörk ut. Det kan vara färdigtävlat för denna säsong. Tittar man i träningsdagboken så gråter man nästan. Idag är vi 40 dagar in på det nya året, hälften av dessa dagar har jag vilat eller varit sjuk. Det är inte bra och det ger inte grund för en bra form.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar