lördag 16 mars 2013

1 pass/vecka

Hur mycket behöver man träna för att det ska ge något? Jag lärde mig i unga år att det krävs 4-5 pass/v för att utveckla en kvalité, men att det bara behövs 1-2 pass/v för att underhålla den. Jag tror att det gäller även idag. 

Jag har under alla år försökt att tänka på det och varje gång jag glömt bort det så har jag blivit påmind om hur mycket tid jag kastat bort i onödan. För om du inte underhåller så känns det nästan som att börja om från noll. Det tar lång tid att komma tillbaka. Så var det i höstas när jag skulle börja använda överkroppen. Jag har aldrig varit så svag och jag kommer aldrig göra samma misstag igen. Så länge det någonstans i bakhuvudet finns en tanke på att åka ett skidlopp i famtiden så kommer jag att underhålla överkroppen även om fokus ligger på löpning eller något annat.

De sista 5 veckorna har jag underhållit överkroppen och jag kommer att fortsätta göra det med stakning 1 pass/v. Jag vet att den inte kommer att utvecklas, men jag vet att jag kommer att bibehålla en ok nivå. Jag vet också att jag kommer att vara förbered för att när som helst öka träningen och då snabbare komma tillbaka till en bra skidform.

Idag har jag varit på ett fantastiskt fint Ågesta och kört ett underhållande stakpass. Det blev 3.30 tim och ca 58 km i lugn fart. Nu behöver inte alla pass se ut så här. Idag blev det lite i längsta laget. Framförallt med tanke på att jag bara hade druckit en kopp te och ett glas juice till frukost och sen bara drack 3 dl saft under passet. Inte konstigt att armarna var lite möra på slutet:-). 

Liten filmsnutt från dagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar