fredag 14 juni 2013

Klokt beslut

Det sägs att man blir klokare med åren. Ja, fan trot. Jag har tränat och tävlat i snart 40 år. Jag känner min kropp utan och innan. Ändå så har jag haft svårt att lära mig av misstagen. Jag har ofta vägrat lyssna på kroppen även om jag vetat vad den försöker säga. Jag har fortsatt att träna och jag har även lyckats klara mig från allvarligare skador. Jag har haft ont, men jag har alltid kunna balansera träningen. För 4 månader sen gick det inte längre. Det tog stopp. Det fanns inget annat läge än att ta tag i problemet.

De senaste 2 veckorna har foten nästan varit hundra på varje pass och i tisdags fick jag det även bekräftat. Ingenting syndes på ultraljudet. Stort tack till Niklas Norlén som ställt diagnos, behandlat och gett mig tydliga tips på behandling och hantering av denna skada.

I morgon går årets första planerade långlopp, Aravis Trail. Hade jag suttit här för ett halvår sen så hade jag nog bara tutat och kört. Idag är jag klokare. Det blir inget lopp för mig. Det är inte värt det. För första gången ska jag lyssna på kroppen, ordentligt.

Om två veckor går nästa lopp, Lavaredo Ultra Trail. Vi får hoppas jag är lika klok då, men det finns inga garantier.


Fokus på rehab


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar