lördag 22 juni 2013

Träningsråd

Om du vill bli en bättre löpare, läs detta. Om du vill bli en bättre skidåkare så behöver du inte läsa vidare. Det skiljer sig väldigt mycket åt vilken träning som krävs i de båda idrotterna. Både i innehåll och i tid. Exempelvis så kan du tillhöra världseliten i löpning på 5000 m och aldrig springa längre än 1 tim. Samma tid i skidåkning så blir du ingenting.

I helgen firade jag midsommar hos mina föräldrar i deras sommarstuga. När jag var barn och hade sommarlov så tränade jag mycket  där. Det är en perfekt omgivning för att bli en bra löpare. Grusväg, skogsslingor och asfalt. Lagom med backar, inte för långa och inte för branta. Bara kort och gott perfekt för löpning. 

Igår sprang jag en av mina favoritrundor. Jag sprang den på samma sätt som för 25-30 år sedan. Progressiv fart strax under tröskel. Rundan tog 45 min. Då hade den tagit 35-40 min. Det spelar ingen roll, jag sprang den på samma sätt som då. Minnen kom tillbaka och jag blev nästan lite nostalgisk. Det kändes som om jag ville göra det igen. Träna för att bli en löpare.

Jag vet exakt hur jag ska träna för att bli en löpare och hur jag skulle träna om jag var ungdom idag. Jag skulle träna på samma sätt som då, bara kanske lite mer. Inte längre pass, ingen förändring i innehåll utan bara några fler pass per vecka. Då sprang jag 2-3 ggr/vecka och spelade fotboll resten. Det räckte för att springa milen på 33 minuter. 

Hur tränade jag och vad kan man lära sig? Lärdomen är densamma som för all annan träning. Träningen måste byggas gradvis, öka över tiden och med åldern. Jag tror att många tittar för mycket på vad eliten gör idag och tränar för mycket mängd och för lite kvalité. De borde titta mer på vad eliten gjorde i början av sin karriär, när de började bygga upp sig och då de tränade mindre. Det gjorde jag och jag är övertygad att det var rätt och jag skulle som sagt göra samma sak igen. Mina pass såg alltid ut som något av följande och varade sällan över 45 min:

- progressiv fart upp till tävlingsfart på 10 km
- progressiv fart upp till tröskel
- fartlek
- backintervaller, 30-90 s

Det fanns aldrig inslag av mjölksyra, men det var alltid hög aerob kvalité på passen. De flesta passen var fartlek. Detta påminner mycket om hur Kenyanerna tränar förutom att de fyller ut veckan med några lugna pass.

Vill du bli en bättre löpare och inte lägga ner så mycket tid? Gör rätt saker och träna enligt ovanstående. Har du planer på att springa maraton? Kör samma typ av träning men lägg till några långpass månaderna innan loppet. Lycka till!

Älskar denna backe:-)



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar