onsdag 16 maj 2012

Frihet

Det finns många frihetskänslor här i livet, men för fötterna finns det nog inget så härligt som att ta av sig skor och strumpor och gå omkring i ett grönskande gräs. Som löpare känner jag samma sak. Efter 26 tim löpning de senaste 2 veckorna så har jag denna vecka planerat att ta det lite lugnare. Vad passar bättre än att låta skorna ligga kvar i bilen och köra lite barfotalöpning? Igår blev det 1 tim barfota jogg på gräs och som vanligt en underbar känsla när man tar av sig skorna och springer barfota. Sen om det är bra är ju en helt annan fråga.

Barfotalöpning är ju idag ett ganska hett ämne som man skulle kunna utveckla och skriva mycket om. Jag tror att det är bra till en viss del, främst för att stärka sina fötter. Beroende på fottyp, underlag och träningsbakgrund så tror jag det är mycket individuellt hur mycket barfota (barfotaskor) man ska köra. Mitt råd är att ta det försiktigt och prova sig fram. Jag tror det är många skulle ha nytta av det, samtidigt som det säkert är många som överdrivit det hela och fått några nya skador på köpet.


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tänkte inte kasta mig in i diskussionen kring barfotskor, men jag såg nedan att du hade sprungit upp och ner för Kungsberget. Det var bra gjort!

    Jag skulle också vilja ha en sån fin backe i närheten. Vad jag ve så är det precis det passet du gjorde som Jonas Buud rekommenderar inför tuffare terränglopp i alpmiljö/fjällmiljö.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Såg att du varit i Väsjöbacken och tränat, bra backe det också, men klart att man skulle önska sig lite längre backar här i Stockholm.

    Lycka till i Hemavan.

    //Magnus

    SvaraRadera