lördag 16 juni 2012

Lurad

Efter förra helgens tävling i Norge så hade jag planerat in två dagar med vila och sen lätt träning resten av veckan. Även om jag kände mig fräsch så valde jag ändå att ta en extra vilodag, det skadar sällan, speciellt inte efter långa lopp och framförallt inte när man har gått sig helt tom.

Av erfarenhet vet jag också att man kan få en skjuts framåt i formen efter en större nedbrytning med efterföljande vila. Jag har fått det vid flera tillfällen bl.a. efter Vasaloppet, efter lägerveckor och även efter sjukdomsuppehåll. Veckans första pass, som jag genomförde i onsdags, var inget undantag. Det kändes väldigt bra, kroppen var pigg, steget var spänstigt och andningen var lätt.

Glädjen blev dock kortvarig. Dagen efter så var kroppen tillbaka på ruta ett, benen tunga och stela och hela kroppen utan energi, jag kände mig lurad! Lärdomen är, och det visste jag egentligen, att det oftast tar  längre tid att återhämta sig än vad man tror, speciellt när man har brutit ner kroppen ordentligt, men när du väl är återhämtad så finns oftast formen där.

Träningen har hittills under veckan bestått av 5 korta pass och ett längre pass på 2 tim. Kroppen är fortfarande inte utvilad men det går åt rätt håll.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar