lördag 2 juni 2012

The Kenyan Way

Förutom att jag har tränat och tävlat i nästan hela mitt liv så har jag även läst väldigt mycket om träning. Det började med böcker och tidsskrifter i slutet på 70-talet och har de senaste 10 åren fyllts på med Internet. Vissa perioder så fördjupar jag mig så mycket att det nästan blir sjukligt. Det mesta jag läser och har läst har jag även i någon form försökt testa själv i min egen träning. Ju mer jag tränar desto mer vill jag testa. Ibland vill jag träna som en skidåkare, ibland som en bergslöpare, ibland som en kanotist, men inte igår, då ville jag bara träna som en Kenyan.

Det har skrivits mycket om hur de Kenyanska löparna tränar och det mesta som är skrivet finns faktiskt i min bokhylla. Igår, fredag, valde jag att kopiera en dag ur Daniel Komens grundträningsprogram och det såg ut så här:

Pass 1: 1.15 tim distans
Pass 2: 20*300m backe, total tid 1.45 tim
Pass 3: 30 min jogg

 Lite lästips!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar