måndag 22 oktober 2012

30 cm



Det handlar om klassiska skidstavar, ingenting annat:-)

När jag började åka Vasaloppet för knappt 10 år sen så förstod jag ganska snabbt att det var viktigt att vara stark i stakåkningen. Det blev fokus på att träna överkroppen, det blev fokus på att utveckla tekniken och det blev fokus på att träna grennära. Samtidigt med detta så började jag också att testa olika stavlängder. Vad är då rätt stavlängd för klassisk skidåkning? Till viss del är det lite individuellt beroende på vilken teknik du har och till viss del beroende på vad du vänjer dig med. Läser du på bloggar och forum märker du snabbt att det kan skilja sig ganska mycket i vilken stavlängd exempelvis vasaloppsåkaren använder.

Jag har också testat stavar med ganska stor variation i längd, men efter de flesta test, oavsett hur väl de har fallit ut så ramlar jag tillbaka till den längd som jag alltid har haft, nämligen 30 cm under min kroppslängd. Det passar mig bäst, det är den längd som exempelvis Swix rekommenderar och det är även en längd som många i världseliten kör på. Ibland kör jag dock på 28 cm under beroende på bana och snöförhållande.

Många gånger känns det bra med längre stavar så varför faller jag då tillbaka? Svaret är tvådelat, det handlar om helheten och det handlar om tekniken i stakåkningen. När det gäller helheten så det det ju inte alla lopp som man väljer att staka på ovallade skidor och när det gäller diagonaltekniken så är det förödande med för långa stavar, det är nog det flesta överens om, även jag. När det gäller stakåkningen så känner jag att det i vissa terrängtyper kan vara en fördel med långa stavar. I branta backar så känner jag mig mycket starkare med långa stavar och det går fortare, men så fort jag åker i lättare terräng så blir samma stavar mindre bra. Jag känner att jag inte får med magen, det blir mindre rytmiskt och jag tappar kraften.

Låt mig ge ett exempel. Förra helgen var jag återigen på väg att testa lite längre stavar efter ett dåligt rullskidpass. Jag åkte med mina tävlingsstavar och kände mig otroligt svag. Jag hade nästan bestämt mig för att testa lite längre stavar igen (skejtstavar = 18 cm under), så dåligt gick passet. Orsaken var nog att sista veckornas småkrasslighet bröt ut ordentligt förra lördagen efter ett antal hårdare pass och tekniken var sannolikt inte heller den bästa, för i helgen efter en knapp veckas förkylning så kändes det bra igen. Styrkan var inte den bästa men ändå kändes det riktigt bra. Varför? Jo, tekniken satt där och då blev också stavlängden den rätta. Så små är marginalerna och så viktigt är det med tekniken. Nu är självförtroendet tillbaka och jag känner mig 100% trygg med att jag har rätt stavlängd.

Avslutningsvis så tror jag många motionärer borde testa denna stavlängd, även om det är lite individuellt vad man känner är bra. Jag ser varje vinter alldeles för många som har för långa stavar, nästan ingen har för korta. Många skulle få det lättare att utveckla både stak- och diagonaltekniken med lite kortare stavar.

Skickar med en bra teknikvideo med bröderna Aukland. Bra att kika på ibland för att inte glömma bort hur viktig tekniken är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar