måndag 1 oktober 2012

Orsak och Verkan

Vad som gjorde kvällens lilla formtopp är svårt att säga. Antingen var det sjukdagarna förra veckan tillsammans med en period av lättare träning efter TDG eller så var det helgens intensiva träningsdagar som gav resultat. Jag har reagerat positivt förr av båda orsakerna.

Efter att jag haft några sjukdagar förra veckan och då jag inte känt mig helt pigg under helgens hårdare träningspass så var planen idag en lättare joggingtur. Att jag dessutom hade slarvat ordentligt med energiintaget under dagen och för ovanlighetens skull endast ätit lite frukt så var jag säker på att det bara skulle bli en kort joggingtur, energin skulle inte räcka till mer.

Som så många gånger tidigare i livet så vet man aldrig när kroppen känns pigg. Det gjorde den idag. Jag kände ganska tidigt när jag joggat iväg att andningen var obetydlig och benen var pigga. Jag styrde om turen och begav mig till Sundbybergs IP där jag bestämde mig för att köra ett testlopp på 3000 m.

Några fartökningar senare och jag var iväg. Jag öppnade lugnt och försökte hålla ett jämt tempo. Var pigg hela vägen men fick självklart bita ihop sista kilometern när stumheten började komma smygande på slutet. Tiden blev 10.57. Det är ingen tid som skrämmer vare sig löpare eller skidåkare, men det är en tid som jag är mycket nöjd med för dagen. Jag är framförallt mest nöjd med känslan av att jag inte stumnade tidigt i loppet och att jag återhämtade mig väldigt snabbt efter loppet. Jag är fortfarande ingen löpare men det här visar att den träning jag har gjort under året har betalat sig och det ger mig också självförtroende att fortsätta på den inslagna vägen. Jag är hoppfull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar