söndag 14 oktober 2012

Vad gör konkurrenterna?

De flesta som tränar regelbundet och ofta funderar ibland på hur man kan bli bättre. De funderar på vad och hur man ska träna. Jag funderar också på det. Kanske inte lika mycket som när jag var ung, men ändå regelbundet. Idag är jag dock mer kunnig om träning och tryggare med vad jag ska träna och hur jag kan bli bättre. Jag läser om träning i böcker, på hemsidor och bloggar.

En annan fundering som jag vet många har är "vad gör mina konkurrenter". Jag kommer ihåg ett inslag på svt för många år sen där de intervjuade Björn Dählie inför kommande vintersäsong. Han hade då under hösten bestämt sig för att ta en vecka helt ledigt från träningen och bara jaga. Han var trygg med sin träning och hade haft en perfekt försäsong, men han sa ändå att han ofta gick och funderade på vad konkurrenterna gjorde i sin träning. Han nämnde Vladimir Smirrnov som exempel.

I helgen vet jag bland annat vad en av våra konkurrentklubbar gör i sin träning. Sumpanelit är på läger i Kungsberget och kör hårt, det står att läsa på deras hemsida. Jag och några klubbkompisar från Nacka Värmdö har också kört hårt i helgen. Så här har innehållet i min träning sett ut de senaste dagarna:

1 pass - Rullskidor klassiskt, långpass
1 pass - Rullskidor skejt, testlopp ca 35 min
1 pass - Löpning, Hammarbybacken 16 ggr, totalt ca 1250 D+
1 pass - Löpning, testlopp 5 km
1 pass - Löpning, långpass

Oavsett vad Sumpanelit har gjort tidigare i år eller kommer att göra efter denna helg så kan jag och vi i Nacka Värmdö vara säker på en sak, den här helgen har vi i alla fall inte tappat något i träning mot våra konkurrenter i denna klubb:-)

En del ville inte smutsa ner sina egna skor

Andra försökte skydda dem med tvättmedel innan passet

Men alla är vi nöjda med lite bra träning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar