söndag 18 november 2012

Minst 16 år på mig

Med rätt träning, rätt kost och lite bra sömn så är det möjligt att låta den fysiologiska åldern vara lägre än den biologiska åldern långt upp i åren. Hur stor skillnaden kan vara är svårt att säga, men det finns många exempel på personer som presterar som äldre i olika idrotter, både som elit och som motionär. Det vi vet är att snabbhet, uthållighet, kondition och styrka avtar med åren men med start vid olika tidpunkter.

Jag har tidigare skrivit att jag inte är någon löpare, men att jag hoppas kunna bli det i framtiden. Vilket mål har jag då? Det skulle vara kul att springa maraton under 2.45. Är det rimligt? Jag hoppas det. Även om det var lättare att träna när man var 20 år och kroppen idag behöver längre tid på sig att åtehämta sig så finns det hopp. Läs om Yoshihisa Hosaka så förstår ni varför. Det bästa är att jag har 16 år på mig:-).

Tar jag mig inte under 2.45 under de närmaste 16 åren så kan jag ju alltid sänka kravet och sätta ett nytt mål på 2.55, då har jag 29 år på mig. Läs om ytterligare ett åldersrekord och en fantastisk prestation av Ed Whitlock

För övrig så har helgens träning sett ut så här:

Fre- 1.30 tim rullskidor klassiskt
Lör- 1.30 tim rullskidor skejt inkl 5*12 s max
     - 1.30 tim löpning
Sön- 1.30 tim rullskidor stakning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar