söndag 4 november 2012

Vasaloppspass

Om det är någon som börjar undra så är svaret fortfarande NEJ, jag kommer inte att åka Vasaloppet denna säsong. Det ska mycket till om jag ska ändra mig, även om dagens pass gick ok. Jag kommer fortfarande att ha fokus på löpning och nästa års stora mål, UTMB.

Dagens pass kan man väl mer se som ett undantag. Jag körde det bara av ren nyfikenhet på formen eftersom fredagens rullskidpass gick över all förväntan. Då körde jag ett ganska normalt pass för en skidåkare, 2 tim lugnt klassiskt med 6*12 s maxstakning inlagt. Idag blev det ett mer specifikt pass inriktat mot långlopp och Vasaloppet. Jag körde rullskidor klassiskt i 3.20 tim De första 2.30 tim gick i lugn fart och de sista 50 min gick i tävlingsfart och med bara stakning.

Detta är ett pass som jag tidigare brukade köra regelbundet och som är väldigt bra att ha bakom sig när man står där på startlinjen första söndagen i mars. Har man planer på att köra Vasaloppet i år så prova gärna detta pass. Nu behöver man inte nödvändigtvis köra fullt så länge. Tanken är att man ska köra sig lagom trött i lugn fart för att att sedan avsluta med stakning i hård fart.


1 kommentar:

  1. Apropå ditt nej så citerar jag bara "Findus" svar till "Pettson", när han inte vill leka...
    "Det vill du visst det Pettson, lita på mig du bara..."

    SvaraRadera