söndag 25 november 2012

Rätt eller fel?

Du ska inte träna med feber, du ska inte träna med halsont och du ska inte träna när du är förkyld. Att tävla i något av nämnda tillstånd är nästan förbjudet. Rätt eller fel?

Jag fick i tidig ålder lära mig detta och har sedan dess följt det men med vissa undantag. Undantagen är inte många, men bland annat kör jag ibland korta lugna pass vid en lättare förkylning. Jag startar även upp träningen efter en förkylning när kroppen känns bättre och vilopulsen är normal oavsett om jag har symptom kvar och jag provar alltid att köra ett lättare pass för att se hur kroppen är vid en lättare förkylning. Utgångspunkten är hela tiden allmäntillståndet, hur kroppen känns och att jag inte har halsont.

I torsdags hade jag ont i halsen utan snuva. I fredags var halsen bra men då var jag mer täppt i näsan. I lördags vaknade jag upp med rejält täppt näsa, men inget halsont, inget i luftrören.Allmäntillståndet hade  samtidigt under dessa dagar varit bra.

I går gick Hammarby Alpine Marathon. Ett lopp som jag ville springa men som enligt egna förhållningsregler vid förkylning och allmänna rekommendationer så var det otänkbart. Igår morse bytte jag dock om, tog på mig tävlingsskorna, fyllde på dricksflaskorna och åkte ut till Hammarbybacken. Rätt eller fel?

Även om jag var rejält täppt på morgonen så kändes kroppen ok och vilopulsen var normal. Jag gjorde bedömningen att det sannolikt bara var en övre luftvägsinfektion som inte gått ut i kroppen ännu. Planen var att värma upp och känna efter hur kroppen kändes och om jag fick ett ok svar så var tanken sen att springa några varv och sen besluta om fortsatt tävling eller ej. Det kändes ok och jag fortsatte loppet till mål. Rätt eller fel?

Jag tog mig runt och slutade på en 3:e plats med tiden 3:44:04. Jag är nöjd även om förkylningen är kvar och näsan är rejält täppt idag söndag. Har jag lärt mig något av detta? Ja, flera saker, bland annat följande:

- en lättare förkylning säger inget om hur sjuk du är eller hur mycket kroppen påverkats
- allmäntillståndet och vilopulsen är en bra indikator vid en lättare förkylning
- det går att röra på sig vid en lättare förkylning, men lyssna på kroppen, tävla är nog ändå inte att rekommendera
- jag fick ett kvitto på att träningen under sommaren gett resulat, tiden var ca 18 min bättre än för 3 år sen
- att man blir bra på det man tränar, jag är genomtränad och relativt bättre uppför
- det finns massor att förbättra när det gäller löpning i lätta partier.

Resultatlista Hammarby Alpine Marathon

Skitigt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar