lördag 21 september 2013

Samma men ändå inte lika

Förra lördagen körde jag en av mina favoritrundor på rullskidor. Passet innehöll bara stakning och farten var lugn A1. Rundan tog då 3.05 tim. Idag körde jag samma runda men i en högre fart, A2. Innehållet var heller inte lika. Idag använde jag hela kroppen. Passet tog nu istället strax under 2.30 tim.

I kväll körde jag skejt intervaller, fart A3. 6+4+10+8+4+6 min/1.5 min lätt mellan. Passets längd, 1.20 tim. I onsdags körde jag samma runda, men i farten A1 samt några impulser.  Då tog rundan 1.40 tim.

Alltså, samma rundor,samma förutsättningar (skidor, väder) men långt ifrån lika belastning. Vad kan man lära sig av detta och varför  tycker jag detta är viktigt? Ledordet är variation. Jag har sagt det tidigare. Jag ser alldeles för många träna med lika belastning, pass efter pass och således missa lite av den utveckling de annars skulle kunna få.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar