onsdag 29 augusti 2012

1 år kvar och lite historia

Om ett år så har jag chansen att delta i ett av de populäraste och ett av det tuffaste trailloppen i Europa, Ultra-Trail du Mont Blanc. Jag har skrapat ihop de 7 poängen som krävs för att anmäla mig och kunna delta. Det finns dock ingen garanti att jag får springa nästa år. Intresset är så pass stort att urvalet sker genom lottning. 2300 platser finns tillgängliga. Missar jag lottningen nästa år så kan jag anmäla mig på nytt 2014 med redan tagna poäng. Jag hamnar då i ett annat urval och har då lite större chans att få delta. Skulle jag även missa den gången så är det bara att börja om från noll och skrapa ihop 7 nya poäng.

På fredag kl 18.30 är det dags för årets upplaga som är den 10:de i ordningen (2010 blev ju avbrutet pga för dåligt väder). I år saknas den stora stjärnan som även har vunnit tävlingen 3 gånger, nämligen Kilian Jornet. Ni som följer honom och sporten i övrigt vet säkert vilka otroliga lopp han gjort under vår och sommar och han känns ibland nästan som oslagbar. I somras fick jag chansen att utbyta några ord med honom och hans teamkompis Emelie Forsberg i samband med de två lopp ingående i Skyrunning series som jag sprang. Två trevliga och ödmjuka personer.

Idolbild


2 Stjärnor



























En annan som inte verkar stå på startlinjen på fredag är vinnaren av 2006 och 2007 års upplaga, Marco Olmo. Marco var även han relativt okänd när han vann första gången, precis som Kilian var när han vann sitt första 2008. Skillnaden var att Kilian var 21 år medan Marco var 58 år. Vetenskapen är som många vet ganska tydlig med vad som händer med vår prestationsförmåga när vi blir äldre, men det verkar inte stämma fullt ut när det gäller längre lopp och framförallt inte för Marco Olmo.

Jag har alltid fascinerats och imponerats av extrema och udda prestationer, såväl idrottsliga som personliga, så även denna gång. Därför var jag bara tvungen att skicka efter den dokumentärfilm som är gjord om Marco Olmo, en historia om hans liv och förberedelser inför UTMB 2009.  Jag rekommenderar den verkligen. Vill man inte skicka efter den så finns en kort recension om filmen och ett filmklipp nedan.

Sevärd film



Marco Olmo



Tillbaka till årets lopp. En som inte saknas på fredag är Sveriges egna ultrakung, Jonas Buud. Vi hoppas att han hävdar sig lika bra i den kuperade alpterrängen som i de mer flacka loppen han är van vid att springa och önskar honom stort lycka till.

2 kommentarer:

  1. Köpte den på Amazon.com, sök på IL Corridore: Marco Olmo's Run of the Ultra-Trail du Mont-Blanc

    En annan film som är riktigt bra om man gillar kända långlopp, Unbreakable -The Western States 100, finns att beställa på http://www.journeyfilm.com/servlet/StoreFront, såg att du nu kan beställa den första där också.

    //Magnus

    SvaraRadera