måndag 17 september 2012

Förnedringen

Resultat Värmdörullen 2012
40KM - H17-44
17 ANDERSSON Magnus 1:39:13

Förra året var jag 3:a på tiden 1:27:08. Samma bana och samma väder. Då hade jag heller inte åkt så myckte rullskidor, men i alla fall regelbundet något pass i veckan och med några extra hårda pass inför loppet. I år åkte jag mitt första pass i torsdags sen Vasaloppet i vintras. Med noll annan överkroppsträning under sommaren, vad hade jag egentligen förväntat mig? Inte detta i alla fall.

Efter DNF i Tor des Géants så kände jag att jag ville testa och se var jag stod efter ett halvår utan överkroppsträning. Det kändes väl inte särskilt bra men ändå inte så dåligt som jag trodde det skulle göra. Jag körde 1.20 tim i lugn fart med 3 st 10 min fartökningar inlagda. Tekniken satt där och trycket var ok, även om jag mattades så fort det blev ett litet motlut. Jag hade därför inga förväntningar om en framskjuten placering, men att inte kunna gå med i mer än 500 meter och samtidigt bli omåkt av åkare jag aldrig fått stryk av, varken på rullskidor eller skidor var minst sagt frustrerande. Jag tog i max vad jag kunde de första kilometrarna och det fanns inte en chans att följa varken första, andra eller tredje klungan. Jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv.

Nu finns det bara två saker att välja mellan. Antingen så tar jag fram rullskidorna igen och gör jobbet som måste till eller annars så tar jag svängen förbi tippen och kastar skiten. Sist jag var där var 2007, men då var det för att slänga gammal utrustning som var utjänad, inte för att sluta.

Jag kan ha gjort min sista skid-/rullskidtävling!

Sista passet hösten 2007



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar