tisdag 4 september 2012

Inför TDG 2: Utrustning

Jag har under stora delar av mitt idrottsliv haft problem med mina fötter och underben (stela fotleder, höga fotvalv, strama muskelfack etc.), vilket resulterat i att jag nästan aldrig har tränat helt utan någon smärta. Därför har skoval alltid varit viktigt för mig och därför har jag under åren nästan gått till överdrift med allt skotestande. Så även i år. Det finns nog inga skotyper jag inte har haft på fötterna.

Mot de flesta rekommendationer jag fått under åren så har mina fötter mått bäst av att springa i lätta skor. De har gett mig bäst löpkänsla, de har inte förvärrat skadorna och jag har sprungit snabbast i dem.

Nu är dock kravet något helt annat. Jag ska ta mig igenom 33 mil på alla typer av underlag och i all typ av terräng. Håller inte fötterna/benen så är det godnatt, hur väl jag än disponerar mina krafter. Följande skor har jag använt hittills på årets tävlingar:

Ursvik: Asics Fuji Racer
Kristins Runde: Adidas Boston
Verbier: La Sportiva Vertical K
Vertical KM: Inov8 x-talon 212
Dolomiten Sky Race: Inov8 x-talon 212
Swiss Alpine: Salomon S-Lab Sense

Ingen av dessa skor täcker tyvärr det jag behöver nästa vecka. Jag behöver en sko med tillräcklig dämpning som samtidigt inte är för tung. Jag behöver en sko som är tillräckligt stabil och som klarar den bitivs tuffa, ojämna och steniga terrängen. Jag behöver en sko som greppar i snö, is, regn och lera. Jag behöver en sko som inte blir för tung i väta och smutsig terräng. Det är svårt att hitta en sko som klarar allt detta, men jag har hittat ett märke som har skor som är i närheten, nämligen Salomon. Salomon är numera även en av mina samarbetspartners. Stort tack för det!

Jag kommer att använda mig av flera skor under Tor des Géants då jag tror att det är ett sätt att undvika bl.a. skavsår. Följande skor kommer jag att springa i och det är samtidigt skor som jag har testat under många mil:

XT S-LAB 4









XT S-LAB 5 SOFTGROUND









S-LAB FELLCROSS








Övrig utrustning av vikt förutom den obligatoriska:

ADVANCED SKIN S-LAB 12 SET











LEKI TRAVELLER CARBON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar