onsdag 5 september 2012

Inför TDG 3: Energi och sömn

Längtan efter pizza eller en stor milkshake jordgubb kommer att vara stor. Chansen att man får det serverat är nog liten:-). Det får bli att gå på gamla beprövade intag. Det jag har tränat på och det kroppen är van vid. Oavsett hur jag äter och dricker så kommer jag sannolikt att ligga på underskott både vad gäller energi och vätska. Målet blir att ha så få dippar som möjligt. Hur ser då min plan ut?

Även om intensiteten kommer vara betydligt lägre än de lopp jag gjort tidigare i år så kommer jag att försöka få i mig lika mycket energi och vätska som jag har haft som mål då. Jag brukar försöka dricka mellan 6-10 dl/tim, beroende på värme och få i mig mellan 250-300 kcal/tim. Nu är det inte så lätt alla gånger att sköta sig efter skolboken. Ni som läste min historia från Verbier vet hur lätt det kan gå fel, speciellt om man blir efter i intag från början eller om magen inte är i ordning. Utöver detta så kommer jag att äta den lagade mat som kommer att serveras vid de sju större service stationerna.

När det gäller intag av vätska och energi så kommer jag som vanligt att använda produkter från Enervit. Jag har gjort det i många år. De både fungerar och smakar bra. Enervit är dessutom en av våra stora samarbetspartners i "Träna för Vasan" (www.tranaforvasan.se), där jag hjälper till som instruktör.
De produkter jag gillar bäst och som jag kommer använda mig av nästa vecka är:

ENERVIT G SPORT













ENERVITENE LIQUID












ENERVIT PRESPORT













Avslutningsvis när det gäller sömnen så måste jag vara ärlig, jag har egentligen ingen direkt strategi mer än att jag kommer sova så lite jag klarar av och ta korta sovpauser utifrån hur kroppen känns. Sömnbristen kommer bli påtaglig, det är en sak som är säker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar