söndag 16 december 2012

Guldpar

Många säger att längdskidåkning är en matererialsport, till viss del stämmer det. Det kanske inte är den viktigaste faktorn till framgång, rätt träning och bra gener ligger före, men utan bra skidor vinner du aldrig ett mästerskap. Alla skidåkare söker och hoppas på att hitta ett skidpar som går bättre än konkurrenternas. Chansen att hitta ett sådant par är mycket liten. Ju fler skidor du köper och testar dessto större är chansen att du hittar ett så kallat "guldpar". Störst chans har ju förstås eliten. De testar många par varje säsong, en del upp till 100 par. Jag själv brukar köpa två nya par varje säsong. Har jag tur så kan jag då hitta ett par som går bra, men sällan mycket bättre än mina konkurrenter. Gör man som många motionärer, köper ett par och hoppas att de ska gå bra, då får man verkligen lita på turen.

I helgen plockade jag fram ett par som mestadels har stått orörda i garderoben. Jag har provat dem en gång tidigare och det var två år sen, på tävling och då gick de riktig bra. Det är ett par ruggskidor, dvs ett par skidor som man bara använder när det är runt 0 grader och nysnö och ett par skidor du inte behöver valla. Igår var det -0,5 grad, växlande torr och fuktig snö samt snöfall under senare delen av passet. Idag var det +0,5 grad, fuktigt och på sina ställen våt snö samt snöfall under första delen av passet. Två olika fören och båda mycket svårvallade om man nu inte äger ett par ruggskidor.

Efter denna helg så förstår jag inte varför jag låtit dem stå orörda. Jag har i helgen kört två bra långpass med perfekt fäste och perfekt glid och jag har inte ens behövt valla skidorna. Skidorna har gått så pass bra så jag törs nästan säga att jag äger ett guldpar. Från och med nu så kommer de att användas både för träning och tävling när det är motsvarande väder som i helgen. Då är de oslagbara!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar