söndag 27 januari 2013

Stockholm Ski Marathon

Bra arrangemang, bra bana, bra spår och bra väder. Alla förutsätningar fanns för en bra dag i spåret, men så blev det inte. Visserligen var inte formen som den var för två veckor sen, men ändå, den var helt ok. Det som inte var ok var skidorna, de var rent ut sagt bedrövliga. Nu tror jag inte att jag var ensam om att ha dåliga skidor, vad jag hört så var det många med mig som fick slita med dåligt glid idag. Känslan påminde lite om Vasaloppet 2011. Då valde jag ett par för mjuka skidor med för fin struktur, det gjorde jag idag också. Skidorna borde ha gått idag och de borde ha gått på Vasaloppet 2011, men det gjorde de inte. Snön var lika konstig idag som då, tät och fuktig. Lägg även till att jag hade lagt för mycket fäste så förstår ni att det var ett slitsamt lopp. Enda trösten var att jag vann min klass, H45.

Nu är det bara att ladda om för Veteran-SM som börjar på torsdag. Hoppas på bättre skidor och bättre form då.

Resultat


2 kommentarer:

  1. Brukar det gå att haja efteråt vad som gjort att någons skidor gått si eller så? Jag hade mjuka skidor som inte har slipats om (plus-RCS från 2010). Niclas som inte heller hade fästvalla hade hårdare skidor och de gick visst riktigt trögt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till ett bra lopp. Ibland går det att hitta någon gemensam nämnare, men oftast då på vilken struktur eller pulver de flesta åkt på. I grunden är det ju alltid skidorna som avgör och det är nog bara att testa sig fram. Jag har exempelvis en kallskida som bara går i riktigt vått före och jag har en plusskida som går bäst under -10. Svårt att säga vad som gått bäst i söndags. Jag hade två kallskidor med mig med fin struktur, ett med hårt spann och ett med mjukt, de gick likvärdigt tycker jag.

      Radera